Ik heb mijn vlucht gemist, wat nu?

Er kunnen verschillende redenen zijn dat jij je vlucht gemist hebt. Daarom zijn er verschillende antwoorden te geven op deze vraag!

  1. Jij bent op tijd, maar op Schiphol is het te druk: Bewijs dat jij wel op tijd was, maar dat door de drukte je niet je vlucht kon halen. Meestal maak je hierdoor kans op een compensatie, of in ieder geval een stoel op de eerstvolgende vlucht naar jouw bestemming.
  2. Eigen schuld: helaas krijg je geen vergoeding. Let op: ook een vertraagde trein of flinke file vallen onder eigen risico. In sommige (unieke) gevallen kan de reisverzekeraar ervoor kiezen om een kleine compensatie uit te keren.
  3. Ziek geworden: check goed de voorwaarden van jouw afgesloten reis- of annuleringsverzekering.

UPDATE 28-05-2019: Vandaag is er een landelijke OV-staking. Hierdoor rijden er in heel Nederland geen bussen en treinen. Vlieg je vandaag vanaf Amsterdam Schiphol Airport? Neem dan contact op met je luchtvaartmaatschappij voor meer informatie of kijk op deze pagina op de website van Schiphol.

Advies: Neem contact op met je luchtvaartmaatschappij over jouw vlucht. Reis zoveel mogelijk samen per auto, taxi of Uber. Je kunt bijvoorbeeld via ParkCare vaak erg voordelig parkeren bij luchthavens, waardoor dit vaak goedkoper is dan de treintickets bij elkaar.

 

Ik heb mijn aansluiting tussen twee vluchten gemist, wat nu?

Ook hier kunnen verschillende redenen voor zijn, hierbij de opties:

  1. Je hebt je aansluitende vlucht gemist omdat je vorige vlucht vertraging had of geannuleerd is: In dit geval kun je er niets aan doen, en ligt de verantwoordelijkheid bij de luchtvaartmaatschappij. Ten eerste hoort je luchtvaartmaatschappij (zonder extra kosten voor jou) een nieuwe vlucht voor je te regelen. Daarnaast heb je in het geval van flinke vertraging ook recht op een compensatie. Dit kun je zelf regelen, maar er zijn ook bedrijven die dit voor jou kunnen regelen. Een voorbeeld is EUclaim. Let op: accepteer niet zo maar een lage vergoeding of alleen een aantal ‘vouchers' voor een maaltijd op de airport.
  2. Je hebt door een eigen fout je aansluitende vlucht gemist: Je zat op de WC, was nog even shoppen of je bent in slaap gevallen… Erg lullig, maar helaas heb je dan geen recht op een vergoeding. In dit geval kun je het beste contact opnemen met je luchtvaartmaatschappij en samen of alleen een nieuwe vlucht boeken.

 

Mijn vlucht is zonder duidelijke reden geannuleerd, wat nu?

Volgens de Europese passagiersrechten (EU261) heb je als vliegtuigpassagier het recht op aangepaste verzorging en in sommige gevallen een financiële compensatie, wanneer er problemen waren met je vlucht. Wel zijn er een aantal voorwaarden aan deze regel:

  • Je vertrekt vanaf een Europese luchthaven
  • Je vertrekt vanaf een niet-Europese luchthaven, naar een Europese luchthaven en met een Europese luchtvaartmaatschappij

Mocht jouw vlucht in deze gevallen geannuleerd worden, heb je dankzij de Europese passagiersrechten recht op verzorging door de luchtvaartmaatschappij (denk aan o.a. een hotelovernachting, maaltijd(en), drinken en een luchthaventransfer). Daarnaast heb je in sommige gevallen zelfs recht op een financiële compensatie tot €600,- per persoon.

 

Er zijn stakingen op de luchthaven of door de luchtvaartmaatschappij, wat nu?

Bij stakingen op de luchthaven beroepen luchtvaartmaatschappijen zich vaak op buitengewone omstandigheden. Als er sprake is van omstandigheden die op geen enkele manier onder de controle van de luchtvaartmaatschappij vallen, dan is de vliegtuigmaatschappij ook niet verantwoordelijk voor het feit dat jouw vlucht geannuleerd of vertraagd werd. Wanneer er sprake is van buitengewone omstandigheden heb je geen recht op een vergoeding. Maar, niet in alle gevallen van een staking is er sprake van een buitengewone omstandigheid:

  • Als het personeel van de luchtvaartmaatschappij zelf staakt, is er geen sprake van een buitengewone omstandigheid.

In het geval van een staking van andere partijen (denk aan bijv. bagage-afhandelaars) heb je geen recht op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij. Zij kunnen er immers ook niets aan doen dat een derde partij ervoor kiest om te staken.

 

Let op: aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. Neem in geval van annuleringen, stakingen etc. altijd contact op met je luchtvaartmaatschappij.